Infraštruktúrny projekt Lapsset – Keňa, Južný Sudán, Etiópia

2.3.2012 | Ekonomické správy | Keňa | Etiópia | Južný Sudán

Vrcholní predstavitelia Kene, Južného Sudánu a Etiópie spustili 2. marca 2012 prvú fázu najväčšieho afrického infraštrukturálneho projektu v predpokladanej hodnote 1,5 bilióna kenských šilingov (asi 14 mld. eur). Zahrňuje vybudovanie prístavu s 32 terminálmi na ostrove Lamu v severovýchodnej Keni (blízko hranice so Somálskom) v hodnote asi 2,8 mld. eur, 880 km diaľnice, 1 720 km železnice z Lamu do Juby, 2 240 km ropovodu a rafinérie. Keď vybudujú ropovod, bude slúžiť ako hlavná dopravná cesta pre ropu z Južného Sudánu.

Projekt bol pomenovaný LAPSSET (Lamu Port South Sudan Ethiopia Transport Corridor – Dopravný koridor - prístav Lamu, Južný Sudán a Etiópia). Počíta sa s jeho dokončením v priebehu 4 rokov. Mal by byť najdôležitejšou dopravnou tepnou medzi tromi spomínanými krajinami.

Pripravovaný projekt získal silnú podporu kenskej vlády, Číny a ostatných krajín BRICS. Počíta sa s jeho financovaním formou verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Projekt LAPSSET je logickým riešením pre všetky tri zúčastnené krajiny (Keňa, Južný Sudán a Etiópia) s možnosťou pripojenia Stredoafrickej republiky v budúcnosti. Pre Južný Sudán znamená posilnenie ekonomickej a aj politickej samostatnosti od Sudánu, ktorý v súčasnosti zneužíva monopol na prepravu tovaru a najmä juhosudánskej ropy a vyžaduje od južného suseda nadmerne vysoké dopravné. Etiópia takto čiastočne vykompenzuje stratu prístavu Assab (teraz v Eritrei) a zabezpečí si možnosť rýchlejšiej a lacnejšej prepravy najmä do svojich južných oblastí.

Keňa získa vybudovaním prístavu a koridoru výrazný ekonomický impulz na dlhé časové obdobie – spočiatku zamestnaním niekoľko tisíc pracovníkov, neskôr garantovanými príjmami za služby pre susedné krajiny. Vybudovaný ropovod bude pravdepodobne slúžiť aj na dopravu kenskej ropy z nálezísk okolo jazera Turkana na severozápade krajiny, ktorých objavenie bolo zverejnené v ostatných dňoch.

Pripravovaná výstavba poskytne príležitosti aj slovenským firmám. Bude ťažké sa presadiť ako hlavný dodávateľ akejkoľvek časti projektu, avšak črtajú sa možnosti ponúknuť hlavným dodávateľom subdodávky slovenských výrobkov – zabezpečovacie zariadenia na infraštruktúrne siete, železničné vagóny, pumpy, či iné výrobky.