Cestovný pas

Publikované 30.05.2022

Cestovný doklad je verejná listina, ktorou občan preukazuje svoju totožnosť, štátne občianstvo a ďalšie skutočnosti uvedené v cestovnom doklade. Cestovný doklad je majetkom Slovenskej republiky. Občan môže byť držiteľom najviac dvoch platných cestovných dokladov rovnakého druhu okrem náhradného cestovného dokladu.

Cestovný pas Slovenskej republiky sa vydáva s územnou platnosťou do všetkých štátov sveta. Maloletým občanom Slovenskej republiky vo veku do 6 rokov sa vydávajú cestovné pasy s časovou platnosťou na 2 roky, deťom vo veku od 6 do 16 rokov s platnosťou na 5 rokov a slovenským občanom starším ako 16 rokov s platnosťou na 10 rokov. Ak je občan držiteľom cestovného pasu s platnosťou na 10 rokov, druhý cestovný pas sa mu vydá s platnosťou na 5 rokov.

Veľvyslanectvá a generálne konzuláty Slovenskej republiky v zahraničí (ďalej len „veľvyslanectvá“) sú príslušné na prijímanie žiadostí o vydanie cestovného pasu, na vydanie náhradného cestovného dokladu a predĺženie platnosti cestovného dokladu cudzinca. Za účelom podania žiadosti je nutné mať vopred dohodnutý termín emailom na cons.abudhabi@mzv.sk.

Občan, ktorému má byť vydaný cestovný pas alebo náhradný cestovný doklad, musí byť pri podaní žiadosti osobne prítomný. Výnimkou je občan, ktorý pre bezvládnosť tak nemôže urobiť; za neho môže podať žiadosť iný občan na základe osvedčenej plnej moci na zastupovanie. Žiadosť o predĺženie platnosti cestovného dokladu cudzinca podáva cudzinec osobne.

Žiadosť o vydanie cestovného dokladu podáva osobne občan starší ako 15 rokov, pre ktorého sa má doklad vyhotoviť. Za občana mladšieho ako 15 rokov podáva žiadosť zákonný zástupca alebo iná osoba § 17 ods. 5, 6 a 8 zákona č. 647/2007 Z. z. o cestovných dokladoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Občan mladší ako 18 rokov je povinný pripojiť k žiadosti o vydanie cestovného dokladu písomný súhlas zákonného zástupcu alebo inej osoby § 17 ods. 2 zákona č. 647/2007 Z. z. o cestovných dokladoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Zákonný zástupca a iná osoba, ktorá za občana podáva žiadosť, sa nemôže dať zastupovať podľa všeobecného predpisu o správnom konaní. Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších predpisov.

Vyhotovený cestovný doklad si prevezme osobne občan starší ako 15 rokov alebo jemu blízka osoba. Podľa § 116 Občianskeho zákonníka blízkou osobou je príbuzný v priamom rade, súrodenec a manžel, dieťa (staršie ako 18 rokov), alebo osoba, ktorá žiadosť podala. Iný občan môže cestovný doklad prevziať na základe osvedčenej plnej moci na zastupovanie. Osvedčená plná moc na zastupovanie sa nevyžaduje, ak občan starší ako 15 rokov pri podaní žiadosti o vydanie cestovného dokladu splnomocní iného občana a túto skutočnosť uvedie do žiadosti a podpíše pred veľvyslanectvom.

 

Náhradný cestovný doklad

Náhradný cestovný doklad vydáva veľvyslanectvo na jednotlivú cestu s územnou a časovou platnosťou obmedzenou účelom cesty. Veľvyslanectvo vydá náhradný cestovný doklad občanovi, ktorý nemá iný cestovný doklad na návrat do Slovenskej republiky. Spojené arabské emiráty náhradné cestovné doklady žiadnemu členskému štátu Európskej únie neakceptujú, takýto identifikačný dokument – po predchádzajúcej registrácii na príslušnom imigračnom oddelení SAE (General Directorate of Residency and Foreigners Affairs) – je preto použiteľný iba na vycestovanie z krajiny. 

Občan prikladá k žiadosti dve farebné fotografie pasového formátu a doklad o totožnosti preukazujúci pravdivosť a úplnosť údajov v žiadosti (napríklad občiansky preukaz, vodičský preukaz, rodný list). V prípade, ak sa náhradný cestovný doklad vydáva ako náhrada za odcudzený cestovný pas, žiadateľ prikladá aj doklad od miestnej polície potvrdzujúci túto skutočnosť. Vítané je predloženie spiatočnej letenky, indikujúcej termín návratu na Slovensko. V prípade uplynutia platnosti pôvodného cestovného dokladu je potrebné preukázať aj občianstvo SR prostredníctvom osvedčenia/potvrdenia o štátnom občianstve SR.