Pre správne fungovanie portálu musíte mať v prehliadači zapnutý Javaskript.

Preskoč na obsah

Správy

Back

Samostatná konceptuálna výstava Zorky Lednárovej v Berlíne

Samostatná konceptuálna výstava Zorky Lednárovej v Berlíne

14.3.2018 | Kultúrna diplomacia | Kultúrna prezentácia | Prezentácia Slovenska v zahraničí | Nemecko

Veľvyslanectvo SR a Slovenský inštitút v Berlíne otvorili 13. marca 2018 v priestoroch slovenského veľvyslanectva samostatnú výstavu diel slovenskej umelkyne žijúcej v Nemecku Zorky Lednárovej „Signs & Locations“. Na úvod sa prihovoril veľvyslanec SR v Nemecku Peter Lizák. Ocenil, že autorka etablovaná na berlínskej scéne je v živom kontakte so slovenským zastúpením a že vytvorila výstavu na mieru reprezentačných priestorov veľvyslanectva. Kurátorka výstavy Lucia Gregorová Stach (LGS) zo Slovenskej národnej galérie predstavila tvorbu umelkyne a v spoločnom rozhovore priblížili publiku koncepciu výstavy. Živý záujem o umelkyňu a jej diela neutíchol počas vernisáže a spoločenského podniku. Na podujatí sa zúčastnilo asi 70 hostí – nemeckých a medzinárodných kolegov, novinárov, kunsthistorikov, umelcov a krajanov. Výstava potrvá do 13. júna 2018.

 

„Mimoriadna umelkyňa Zorka Lednárová patrí ku generácii, ktorá zažila detstvo počas socializmu a mladé roky prežila v období turbulentnej transformácie dovtedy známeho sveta. Otvorenie a rozpad hraníc, sloboda prejavu a pohybu spolu s porevolučným ovzduším utópie - nádeje na spravodlivejšiu a slobodnejšiu budúcnosť ľudí – to všetko nevyhnutne vstúpilo do tvorby mladých umelcov a umelkýň. Pre Zorku však boli tieto témy  oveľa radikálnejšie. Z jej diel je jasné, že svet vždy vnímala ako otvorené miesto bez hraníc a bariér. Dokázala to aj vlastným životom – vo svojej generácii je jedinou monumentálnou sochárkou, bola aj jednou z prvých študentiek, ktorá po Nežnej revolúcii odišla z Bratislavy študovať umenie a sochárstvo do Nemecka a neskôr do Číny, kde získala aj prestížne pozvanie na realizáciu sochy pre EXPO 2000. Pre túto sochu symbolicky použila tri tzv. bludné kamene, formované tisícročiami putovania na dne rieky, do ktorých po opracovaní vsadila tri šošovky rôzneho tvaru. Jej dielo vyzdvihla aj miestna umelecká kritika, ktorá ocenila autorkino spojenie západného individuálneho pohľadu na svet s tradičným východným myslením, zdôrazňujúcim jednotu všetkých protikladov v prírode, v celku, kde má aj človek svoje miesto.“ (LGS)

 

Výstava „Signs & Locations“ prezentuje kartografickú tvorbu Zorky Lednárovej a poukazuje na rozdiely medzi geopolitickými a kultúrnymi hranicami. Používa pri tom rôzne systémy znakov používaných jazykov a písmen. Ukazuje svet ako jediný živý organizmus neustále pretváraný mentálnou aktivitou svojich obyvateľov napriek hraniciam a politickým systémom. Dvanásť zlatých reliéfov vo fiktívnej archeologickej vízii autorky predstavuje znaky, ktoré pôsobením času stratili svoj význam pre súčasníka, alebo je ich tajomstvo ukryté do šifry.

 

„Zorka Lednárová vychádza z presvedčenia, že univerzálne platné a pevné systémy sú vlastne premenlivé a krehké, pretože podliehajú nielen výsostne subjektívnym aktivitám a motiváciám ľudí, ale aj času. Aktuálnou konceptuálnou výstavou „Signs & Locations“ upozorňuje na dôležitosť viery v lepší svet, slušnú a spravodlivú spoločnosť“. (LGS)

 


Zorka Lednárová navštevovala Školu úžitkového výtvarníctva Jozefa Vydru v Bratislave (1995), študovala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v ateliéri profesora Juraja Meliša a Jána Hoffstädtera (1995 – 2000), na Muthesius Hochschule für Kunst und Gestaltung v Kieli (Nemecko) v odbore Sochárstvo a projekty u prof. H. Brunnera a R. Weißledera a na Čínskej národnej akadémii v Hangzhou v odbore Sochárstvo a kaligrafia. Postgraduálne štúdium úspešne absolvovala na Institut für Kunst und Kontext na Universität der Künste v Berlíne. V rokoch 2000 až 2006 bola členkou Bundesverband für Bildende Kunst, v roku 2005 bola členkou Berliner Pool, v rokoch 2007 až 2010 Neue Gessellschaft für Bildende Kunst v Berlíne. Od roku 2007 viedla osem rokov galériu Okk/Raum 29 vo Weddingu v Berlíne. Získala mnohé granty, okrem iného na cestu do Číny a realizáciu projektov. Dostala viaceré štipendiá od HSP II, DAAD, či Spenersche Stiftung. Jej tvorbu ocenili prestížna Berliner Kulturverwantung za kurátorskú prácu a dramaturgiu galérie Okk/Raum. Od roku 1997 sa zúčastnila medzinárodných sochárskych štipendií v Batusz Foundation v Nossene a Stein und Stahl Symposium v Rensburgu v Nemecku, v roku 2000 participovala na Westlake International Scultpure Symposium v čínskom Hangzhou a v roku 2004 na 1. prvom medzinárodnom sochárskom sympóziu v ruskom Petrozavodsku. Od roku 1996 vystavovala svoju tvorbu na desiatkach samostatných a medzinárodných kolektívnych výstavách a pôsobí aj ako kurátorka projektov súčasného vizuálneho umenia.