Prieskum potvrdil, že v tvorbe značky krajiny sa uberáme správnym smerom

2.6.2015 | Aktivity ministerstva | Branding Slovenska

Reprezentatívny prieskum verejnej mienky realizovaný pre Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR agentúrou FOCUS ukázal, že slovenská verejnosť je pozitívne naklonená vytvoreniu „značky Slovensko“. Až 83 % respondentov súhlasí s tým, že je potrebné investovať prostriedky do vytvorenia značky, vďaka ktorej bude Slovensko lepšie rozpoznateľné vo svetovej konkurencii. „Potešilo ma tiež, že väčšina ľudí súhlasí s našou víziou prezentovať Slovensko vo svete ako modernú a rozmanitú krajinu, v ktorej žijú šikovní a vynaliezaví obyvatelia,“ zhodnotil výsledky prieskumu podpredseda vlády a minister zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky Miroslav Lajčák. MZVaEZ SR sa v prieskume zaujímalo o vlastnosti, ktoré podľa respondentov najviac vystihujú Slovensko a jeho obyvateľov. Skúsenosti iných krajín totiž ukazujú, že úspešná môže byť len taká značka, s ktorou sa stotožní domáca verejnosť. Približne 84 % respondentov považuje za našu výstižnú vlastnosť šikovnosť, tri štvrtiny opýtaných si myslia, že je to adaptabilnosť a viac ako 68 % sa stotožňuje s tým, že Slovensko je rozmanitá krajina, ktorá ponúka množstvo kontrastov na malom území.

Prieskum ukázal, že vo vhodných segmentoch prezentácie Slovenska (napr. cestovný ruch) je možné pri zachovaní celkového dôrazu na moderné a inovatívne atribúty Slovenska a jeho obyvateľov využiť aj folklór, ktorý považuje za výstižnú charakteristiku prevažná časť respondentov.

Ako výstižné vlastnosti sa v prieskume najčastejšie spomínajú dobrosrdečnosť/pohostinnosť (23 %) a pracovitosť/usilovnosť (12 %). Ako spontánne asociácie pojmu „Slovensko“ uvádzali respondenti najmä vlasť (25 %), krásnu prírodu (22 %) a Tatry (10 %). V predstavách o vizuálnom stvárnení „značky Slovensko“ sa až 84 % opýtaných domnieva, že by malo reflektovať farby trikolóry (biela-modrá-červená) a podľa 81 % respondentov by v prezentácii bolo vhodné využiť aj štátny znak.

Prieskum realizovala agentúra FOCUS na prelome januára a februára 2015 na vzorke 1 010 respondentov.