O trvalé pracovné zmluvy, ktoré umožňujú stať sa stálym zamestnancom európskej verejnej služby, je dlhodobo najväčší záujem. Tomu prirodzene zodpovedá aj náročnosť výberového procesu pod záštitou EPSO a jeho forma sa líši v závislosti od požadovaného profilu.
V rámci európskej verejnej služby existujú tri kategórie stálych zamestnancov – administrátori (AD), asistenti (AST) a sekretári/administratívni pracovníci (AST/SC).
Administrátori
Administrátori sú obvykle zamestnaní v oblasti navrhovania politík, uplatňovania právnych predpisov EÚ, analýz alebo poradenstva. Medzi odvetvia, v rámci ktorých administrátori najčastejšie pôsobia, patrí verejná správa, právo, financie, ekonómia, komunikácia a veda. Ako administrátori sú prijímaní aj prekladatelia a tlmočníci.
Asistenti
Asistenti v inštitúciách EÚ majú zvyčajne výkonné alebo technické úlohy v oblasti administratívy, financií, komunikácie, výskumu alebo vypracovávania a vykonávania politík.
Sekretári/administratívni pracovníci
Sekretári/administratívni pracovníci v inštitúciách EÚ vo všeobecnosti plnia podporné administratívne úlohy a úlohy vedenia kancelárií.