Zápis o narodení

Detailné informácie o e-službe

  • Popis:

    Služba je určená pre občanov Slovenskej republiky narodených v zahraničí. Prostredníctvom služby je možné odoslať zápis o narodení do osobitnej matriky Ministerstva vnútra SR, príslušnému zastupiteľskému úradu Slovenskej republiky na ktorom si žiadateľ rezervuje stretnutie pre vybavenie žiadosti vzhľadom na krajinu v ktorej sa občan nachádza – zoznam zastupiteľských úradov zoznam ZÚ. Výstupom služby je odovzdanie matričného dokladu občanovi Slovenskej republiky v zahraničí. V prípade použitia eID karty prebieha komunikácia s občanom prostredníctvom eDesk schránky, vďaka čomu sa urýchli proces podania žiadosti a výrazne sa zníži riziko, že žiadateľ pri podávaní žiadosti musí prísť na zastupiteľský úrad viackrát. Službu je však možné využiť aj bez použitia eID karty. Zaručený elektronický podpis občana sa pre spracovania elektronického formulára nevyžaduje. Služba je dostupná 24 hodín denne.

    Služba je spoplatnená na zastupiteľskom úrade. Výška poplatku je definovaná príslušným zastupiteľským úradom v lokálnej mene podľa krajiny, kde zastupiteľský úrad sídli. Aktuálny sadzobník poplatkov nájdete tu sadzobník. Bližšie informácie o poplatkoch pre jednotlivé zastupiteľské úrady nájdete na stránkach jednotlivých zastupiteľských úradov – zoznam ZÚ.

    Žiadosť môže podať zákonný zástupca, teda rodič osobne, alebo ju môže podať splnomocnená osoba, ktorá sa musí pri podaní žiadosti preukázať písomným plnomocenstvom, na ktorom je podpis splnomocňujúcej osoby overený zastupiteľským úradom alebo notárom pôsobiacim v SR. Zastupiteľský úrad Slovenskej republiky zašle žiadosť, len ak je kompletná, osobitnej matrike, ktorá matričný doklad vystaví a zašle ho zastupiteľskému úradu.

    Pre úspešné vybavenie služby sú potrebné nasledovné doklady (špecifické podmienky súvisiace s podaním nájdete na stránke zastupiteľského):
    • platné doklady totožnosti rodičov (cestovný pas alebo občiansky preukaz). Ak rodič - občan SR, ktorý žiada o rodný list dieťaťa nemá v dobe narodenia platný doklad totožnosti, je potrebné najprv požiadať o vydanie osvedčenia o štátnom občianstve narodeného dieťaťa.
    • originál cudzozemského rodného listu opatrený apostilou alebo superlegalizáciou ak sa príslušné overenie vyžaduje (doklad sa nevracia, preto v prípade, ak žiadateľ vlastní len jeden originál rodného listu dieťaťa, treba predložiť úradne (notárom) overenú fotokópiu), spoločne zviazaný s prekladom do slovenského jazyka, vyhotoveným autorizovaným prekladateľom alebo zastupiteľským úradom SR.
    • originál dokladu o stave rodiča – občana SR v čase narodenia dieťaťa (rodný list, sobášny list, rozvodový rozsudok s vyznačenou právoplatnosťou, úmrtný list v prípade vdovca/vdovy).
    • ak rodičia dieťaťa nie sú zosobášení, je potrebné súhlasne podpísať zápisnicu o určení otcovstva a dohodu o priezvisku dieťaťa.
    • v prípade, ak jeden z rodičov dieťaťa je občanom štátu, s ktorým má SR uzatvorenú platnú dohodu o zamedzení dvojitého štátneho občianstva, je potrebné súhlasne podpísať vyhlásenie rodičov o voľbe štátneho občianstva.
    • zaplatený poplatok na ZÚ.

    Kroky pre použitie elektronickej služby
    V nasledujúcich bodoch sú uvedené stručné kroky, ktoré musíte vykonať ak chcete využiť elektronickú službu pre zápis o narodení. Podrobný popis pre použitie elektronických služieb MZVaEZ SR nájdete v dokumente Používateľská príručka elektronických služieb, ktorý sa nachádza na stránke podanie žiadosti
    1. Vyplnenie elektronického formulára (krok je voliteľný, avšak odoslanie vyplneného elektronického formulára skráti Váš strávený čas na zastupiteľskom úrade)
    2. Rezervácia stretnutia na príslušnom zastupiteľskom úrade – po odoslaní rezervácie príde do Vašej eDesk schránky (prípadne e-mail) správa pre potvrdenie rezervácie stretnutia. Aby bola rezervácia platná, je nutné ju potvrdiť. V prípade, že Vaše doklady totožnosti sú pred ukončením platnosti, rezervujte si stretnutie na zastupiteľskom úrade čo najskôr.
    3. Odoslanie elektronického formulára a rezervácie na príslušný zastupiteľský úrad

    Kroky po využití elektronickej služby
    V prípade, že ste odoslali elektronický formulár pre zápis o narodení a rezerváciu, bude potrebné aby ste vykonali ešte nasledovné aktivity:
    1. Komunikácia s pracovníkom ZÚ – v prípade, že odoslaný elektronický formulár má nedostatky, kontaktuje Vás pracovník ZÚ pre odstránenie nezrovnalostí ešte pred Vaším príchodom na zastupiteľský úrad. Komunikácia bude prebiehať prostredníctvom eDesk schránky v prípade, že žiadosť ste odosielali po prihlásení sa eID kartou alebo prostredníctvom e-mailu, ktorý ste uviedli v kontaktných údajoch v prípade, že ste neboli prihlásený. 
    2. Návšteva zastupiteľského úradu – na zastupiteľský úrad príďte v čase rezervácie, pričom musíte predložiť všetky potrebné dokumenty uvedené v popise služby. Pri návšteve podpíšete žiadosť, predvyplnenú v prípade, že ste spolu s rezerváciou odoslali aj vyplnený elektronický formulár. Žiadateľ je povinný si na rezervované stretnutie priniesť všetky potrebné doklady uvedené v popise služby a na príslušnom formulári. Bez týchto dokladov nemusí byť žiadosť na stretnutí úspešne vybavená. 
    3. Prevzatie matričného dokladu – matričný doklad je doručený na zastupiteľský úrad kde bola podaná žiadosť. Zastupiteľský úrad Vás kontaktuje pre prevzatie matričného dokladu. 

Základné informácie

  • Povinný poplatok: Áno
  • Potreba rezervácie: Áno
  • Legislatíva: Služba je poskytovaná podľa zákona č. 154/1994 Z. z. o matrikách v znení neskorších predpisov.

Autentifikácie/nástupcovia

  • Potreba prihlásenia cez eID: Nie