Uzavretie manželstva vo Francúzsku
Manželstvo je možné uzavrieť na Veľvyslanectve Slovenskej republiky v Paríži len v prípade, ak obaja snúbenci sú občanmi Slovenskej republiky. Konkrétne a podrobné informácie o podmienkach uzavretia manželstva na veľvyslanectve poskytnú zamestnanci konzulárneho oddelenia.
Okrem základných informácií o dokladoch, ktoré sa predkladajú k žiadosti o uzavretie manželstva, je nevyhnutná aj konzultácia k možnostiam realizácie žiadosti v podmienkach zastupiteľského úradu (napr. plánovaný termín uzavretia manželstva, priestorové podmienky, obmedzený počet účastníkov obradu a pod.). Presné informácie o podmienkach uzavretia manželstva vo Francúzsku vám poskytne príslušná francúzska radnica, kde plánujete sobáš uzavrieť. Základné informácie o uzatváraní manželstva vo Francúzsku sú dostupné na portáli francúzskej verejnej správy .
Sobáš je možné uzavrieť na francúzskej radnici, v obvode ktorej je aspoň jeden zo snúbencov prihlásený na pobyt po dobu najmenej jedného mesiaca alebo tu má obvyklý pobyt. Manželstvo sa uzatvára pred úradnou osobou (starostom) a prebieha vo francúzštine. K obradu si môžete zabezpečiť súdneho tlmočníka.
Francúzske úrady vyžadujú od cudzincov obvykle tieto doklady:
- rodný list, ktorého dátum vydania by nemal byť starší ako šesť mesiacov
- doklad totožnosti (cestovný pas)
- osvedčenie o právnej spôsobilosti na uzavretie manželstva (Certificat de coutume)
- doklad o bydlisku v mieste uzavretia manželstva aspoň jedného zo snúbencov (nahlásenie pobytu minimálne jeden mesiac pred uzavretím sobáša)
- u rozvedených - sobášny list s poznámkou o rozvode či rozvodový rozsudok
- u ovdovených - úmrtný list manžela / manželky.
Po uzavretí manželstva vo Francúzsku môžete na konzulárnom oddelení veľvyslanectva požiadať o vydanie slovenského sobášneho listu ako aj o zmenu priezviska.
Aké doklady budete potrebovať
Doklady, ktoré občan Slovenskej republiky môže požadovať od veľvyslanectva na uzavretie manželstva na území Francúzska, sú nasledovné:
- originál slovenského rodného listu nie staršieho ako 6 mesiacov. Na jeho vydanie je potrebné vyplniť tlačivo Žiadosť o vydanie matričného dokladu
- Certificat de coutume, ktorý vystavuje veľvyslanectvo s platnosťou maximálne 6 mesiacov.
Vydanie vyššie spomenutých dokladov je možné uskutočniť na základe osobnej alebo písomnej žiadosti s predložením originálu slovenského rodného listu a dokladu totožnosti.
Nakoľko slovenské úrady nevydávajú „osvedčenie o právnej spôsobilosti na uzavretie manželstva v cudzine“, veľvyslanectvo nevystavuje Certificat de célibat. Informácia o tejto skutočnosti pre francúzske úrady je zahrnutá v Certificat de coutume.
Poplatky
Žiadosť o vyhotovenie matričného dokladu | 22 eur |
Vydanie potvrdenia zastupiteľským úradom | 14 eur |
Lehota
Lehota na vyhotovenie matričného dokladu je 5 – 6 týždňov a na vyhotovenie potvrdenia 1 týždeň.