Úmrtie v zahraničí

Aktualizované 14.07.2022
Publikované 20.05.2022

Veľvyslanectvo SR v Dubline prostredníctvom Ústredného operačného strediska Prezídia policajného zboru SR informuje o prípade úmrtia slovenského občana v Írskej republike príbuzných v Slovenskej republike a poskytne im kontaktné údaje na príslušné írske orgány.

Príbuzní ďalej vybavujú potrebné náležitosti v priamom kontakte s írskymi orgánmi a vybranou pohrebnou službou. Pohrebná služba zabezpečí doklady súvisiace s úmrtím a v prípade žiadosti príbuzných aj prevoz telesných pozostatkov na územie SR.

Zabezpečí tiež sprievodný list na prepravu telesných pozostatkov, ktorý vydáva Veľvyslanectvo SR v Dubline pohrebnej službe po predložení všetkých potrebných dokumentov. 

Na prevoz spopolnených telesných pozostatkov uložených v urne sa nevyžaduje žiadne špeciálne povolenie. 

Všeobecne by malo platiť, že pozostatky vo forme ľudského popola by mali byť prepravované v napevno uzavretej nádobe, čo sa týka leteckej prepravy, štandardne to býva urna, ako súčasť príručnej batožiny a na plnú zodpovednosť cestujúceho. Cestujúci je povinný informovať pri kúpe letenky svojho leteckého prepravcu o preprave ľudských pozostatkov na palube lietadla a to už v čase výkonu rezervácie/nákupu letenky. Rovnako je cestujúci povinný na vyžiadanie predložiť svojmu leteckému dopravcovi a personálu pri registrácii na let a pri výkone detekčnej kontroly na letisku úmrtný list a kremačný certifikát. V prípade potreby musia byť oba dokumenty legalizované príslušným štátnym orgánom.

V súvislosti s prepravou urny odporúčame kontaktovať konkrétnu leteckú spoločnosť kvôli presným prepravným podmienkam.

K prevozu urny autom je potrebný úmrtný list a kremačný certifikát.

Po úmrtí občana na území  Írskej republiky vystaví príslušný írsky matričný úrad írsky úmrtný list, na základe ktorého je potrebné požiadať o zápis úmrtia do osobitnej matriky a vydanie slovenského úmrtného listu.

 

Zápis úmrtia do osobitnej matriky

Na podanie žiadosti je potrebné vopred si objednať termín prostredníctvom objednávkového formulára.

 

Zápis do osobitnej matriky sa vykoná na základe oznámenia (zápisu), ktoré možno urobiť na:

  • zastupiteľskom úrade Slovenskej republiky v Dubline,
  • matričnom úrade, v ktorého územnom obvode má občan Slovenskej republiky trvalý pobyt,
  • matričnom úrade, v ktorého územnom obvode mal občan Slovenskej republiky posledný trvalý pobyt, alebo
  • ktoromkoľvek matričnom úrade, ak občan Slovenskej republiky nemal na území Slovenskej republiky trvalý pobyt (§ 23 ods. 2 zákona o matrikách).

 

Náležitosti žiadosti o zápis úmrtia

Žiadosť o zápis úmrtia do osobitnej matriky podáva pozostalá osoba alebo splnomocnená osoba, ktorá sa musí preukázať písomným splnomocnením s úradne overeným podpisom splnomocňujúcej osoby.

Žiadateľ o zápis úmrtia do osobitnej matriky sa musí preukázať platným dokladom totožnosti (platný občiansky preukaz alebo platný cestovný pas) a dokladom o príbuzenskom vzťahu k zosnulému (napr. rodný list alebo sobášny list v prípade, že narodenie a uzavretie manželstva nie sú evidované v Registri fyzických osôb a v minulosti nebol vydaný slovenský rodný, resp. sobášny list).

K oznámeniu matričnej udalosti (úmrtia) musia byť priložené nasledovné doklady potrebné na vykonanie zápisu v osobitnej matrike (§ 23 ods. 2 zákona o matrikách):

  • tlačivo Zápis o úmrtí
  • predložiť originál írskeho úmrtného listu. Do osobitnej matriky sa zasiela osvedčená fotokópia írskeho úmrtného listu, ak o jej vyhotovenie žiadateľ požiada a zaplatí príslušný konzulárny poplatok. V prípade, že žiadateľ nepožiada o vyhotovenie a osvedčenie fotokópie írskeho úmrtného listu, bude do osobitnej matriky zaslaný originál, ktorý zostane v archíve osobitnej matriky a žiadateľovi nebude vrátený,
  • predložiť írsky úmrtný list s viacjazyčným štandardným formulárom alebo osvedčený preklad írskeho úmrtného listu. Ten môže byť vyhotovený slovenským autorizovaným prekladateľom do slovenského jazyka, alebo je možné požiadať konzulárne oddelenie o vyhotovenie prekladu tohto matričného dokladu. Za tento úkon sa platí poplatok vo výške 30 eur.
  • doklad o štátnom občianstve Slovenskej republiky zosnulého v čase úmrtia (cestovný pas SR, občiansky preukaz SR alebo potvrdenie o štátnom občianstve SR ku dňu úmrtia).

 

Potvrdenie o štátnom občianstve ku dňu úmrtia je možné vyžiadať aj prostredníctvom veľvyslanectva. Bližšie informácie sú uvedené v časti Štátne občianstvo.