Falošné krádeže internetových domén:
Slovenské firmy sú čoraz častejšie oslovované čínskymi firmami (predajcom domén „.cn“) s tým, že od tejto firmy si iná čínska firma objednala doménu, ktorá by mohla patriť práve slovenskej firme. Následne táto čínska firma ponúkne kúpu domény slovenskej firme a to pred tým, než ju predá „podozrivému“ čínskemu objednávateľovi.
V 90 % prípadov však ide o podvod. Čínsky objednávateľ je buď imaginárny, alebo čínska firma ponúkne doménu k prednostnému predaju slovenskej firme za nadhodnotenú čiastku (v stovkách USD).
Pokiaľ slovenská firma na ponuku nezareaguje, nič sa nestane a nikto si jej čínsku doménu nezaregistruje. Ak slovenská firma naozaj potrebuje doménu „.cn“, takáto doména sa dá zaregistrovať za nižší poplatok na rok a podvod nevznikne.
Krádeže bankových účtov na faktúrach
Vyskytujú sa prípady, kedy slovenská firma dostala od čínskeho partnera email s faktúrou ohľadne zaplatenia tovaru. Ten po zaplatení tvrdí, že email neodoslal a účet, ktorý bol uvedený na faktúre mu nepatrí. Stáva sa, že dodávateľ neodošle tovar a reaguje až vtedy, keď zákazník urgentne žiada tovar. V daný moment zákazník zisťuje, že došlo k hacknutiu emailu.
Nový email už pochádza z emailovej schránky. Tá sa naoko podobá skutočnej emailovej schránke čínskej firmy, resp. jej obchodného zástupcu, avšak je trochu pozmenená (napr. miesto echo.hankun@email.cn na echa.hankun@email.cn). Čínska firma obvykle tvrdí, že za túto situáciu nemôže a radí svojim slovenským partnerom, aby sa obrátili na políciu. V týchto prípadoch je potrebné byť obozretný a uistiť sa, že slovenský partner rokuje s jednou a tou istou emailovou schránkou, respektíve s viacerými zamestnancami z danej čínskej firmy (aby dochádzalo k vzájomnej kontrole).
Akékoľvek zmeny účtov v priebehu transakcie sú podozrivé a partner na Slovensku by si mal tento fakt overiť minimálne na dvoch miestach (telefonicky u kontaktnej osoby, požiadať si písomné potvrdenie od majiteľa firmy, spýtať sa svojej banky, a pod.).
Internetové podvody
Je vhodné vedieť, že značkový tovar nie je na čínskom trhu výrazne lacnejší než na európskom trhu. Práve naopak. Cena, ktorá je oproti európskej maloobchodnej cene nižšia ako 70 % je výrazne podozrivá. Čínsky predajca si môže často vymyslieť historku o veľkoobchodných zľavách. Vo väčšine prípadov však kupujúci prevezme sfalšovaný tovar, odlišný tovar, alebo nedostane žiaden tovar. Falšovaný tovar môže byť zabavený už pri ceste z Číny a jeho predaj na Slovensku je samozrejme v rozpore s legislatívou upravujúcou ochranu práv duševného vlastníctva. Pokiaľ je ponuka príliš výhodná a javí sa ako nereálna, pravdepodobne ide o podvod.
Podvodníci využívajú najčastejšie k svojim podvodom služby spoločností, ktoré preberajú peniaze (napr. Money Gram alebo Western Union). Určité percento podvodníkov vyzve kupujúceho k platbe na účet. Kupujúci by mal byť obozretný, ak je tento účet vedený na meno fyzickej osoby a nie na meno právnickej osoby (teda na danú firmu). Založenie účtu bez potvrdenia o existencii firmy totiž nie je možné. Účet na meno obchodníka môže napovedať o neexistencii firmy.
Je dôležité, aby vám predávajúci pred uzavretím obchodu poskytol kompletnú adresu svojho sídla, resp. bydliska. Poznať adresu predávajúceho sa oplatí v prípade uplatnenia možných nárokov vzniknutých z obchodného vzťahu. Podozrivá adresa môže odhaliť podvodníka. Je vhodné mať adresu predávajúceho v transkripcii (pinyin), nakoľko kontaktné údaje v čínskych znakoch môžu byť pre cudzinca mätúce. Zároveň je nevyhnutné, aby adresa obsahovala čo najkonkrétnejšie identifikačné znaky. Pokročilejší podvodníci uvádzajú svoju skutočnú adresu iba do úrovne okresu. Vždy trvajte na zaslaní adresy kupujúceho do úrovne čísla popisného.
Pre samotné zaslanie peňazí sa predávajúci s kupujúcim dohodnú na spoločnom hesle. Predávajúci získa po odoslaní zásielky na svojej pobočke (napr. Western Union) peniaze, ktoré kupujúci predtým zložil vo svojej pobočke. Platby takéhoto typu sú však anonymné a nevhodné k realizácii dôležitého obchodu na diaľku. Keď k takému postupu aj tak dôjde, neodporúča sa prezrádzať kupujúcemu číslo peňažného transferu (tzv. MTCN). Podvodníci vyžadujú toto číslo pred odoslaním zásielky s tvrdením, že potrebujú potvrdenie o odoslaní peňazí. Western Union umožní výber peňazí na základe prezradenia tohto čísla a nevyžaduje už v takomto prípade dohodnuté heslo.
Sofistikovaného podvodníka nie je v Číne ľahké odhaliť. Existujú ale dostupné informačné zdroje, ktoré overujú dôveryhodnosť čínskych obchodných subjektov. Jedným z najcennejších zdrojov je vyhľadanie partnera v čínskych Žltých stránkach. Pomocou jednoduchého nájdenia firmy obchodného partnera môže predávajúci odhaliť prípadné nezrovnalosti. Menej sofistikovanejšie je použitie univerzálneho vyhľadávača Google. Tam si môžete overiť, či je daná firma v skutočnosti lídrom vo svojom odbore a či sú údaje o nej pravdivé. Pozor si treba dávať aj na webové stránky firmy, ktoré vyzerajú neprofesionálne a používanie angličtiny obsahuje veľa chýb.
Je vhodné byť obozretní aj v prípadoch, kedy predávajúci podozrivo rýchlo mení niektoré náležitosti obchodu (napr. parametre tovaru, kvantita alebo spôsob balenia). Príliš naliehavé reakcie na požiadavky kupujúceho nemusia automaticky znamenať flexibilnosť čínskeho partnera. Na kupujúceho je často vyvíjaný prílišný nátlak zo strany predávajúceho, aby bol obchod uzatvorený čo možno najrýchlejšie. V takýchto prípadoch sa odporúča zachovať si chladnú hlavu a internetový obchod si dobre premyslieť.
Väčšina podvodníkov uvádza v rámci informácií o svojom podnikaní iba číslo mobilného telefónu. Podvodníci tak úspešne maskujú svoju skutočnú adresu v nádeji, že si cudzinec túto skutočnosť nevšimne, alebo nevie rozoznať rozdiel medzi formátom čínskeho telefónneho čísla pevnej linky a mobilného telefónu. Je samozrejmé, že veľké a zabehnuté spoločnosti v Číne majú vždy svoje pevné telefónne číslo. V tejto súvislosti je taktiež vhodné overiť, či je telefónne číslo registrované v mieste, kde predajca udáva svoju adresu. Odporúča sa využiť stránky „http//www.hao123.com/haoserver/showjicc.htm“, dostupné aj na mobilných telefónoch.
Väčšina podvodníkov sa regrutuje z radov juhočínskych farmárov. Z toho plynú dve skutočnosti. Títo farmári – vydávajúci sa za manažérov – nevedia skoro vôbec po anglicky. Používajú prekladateľa, ktorého si najímajú len na jednotlivé zákazky (podvody). Takíto podvodníci sa sústreďujú v juhočínskych provinciách v mestách ako Luyan, Zhenzhou, Kunming a Guilin. Ak podozrivo výhodná ponuka pochádza z týchto miest, je tu dôvod k zvýšenej opatrnosti. Veľmi užitočnou sa v tomto ohľade javí databáza čínskych podvodníkov spoločnosti Kompass na adrese „http://www.kompass.com.cn /fraudsfile.htm“.
Odporúča sa zistiť si pred nákupom čo najviac informácii o tovare, ktorý je predmetom dodávky. Je dobré vyžadovať detailné fotografie tovaru. U väčších zákaziek je taktiež veľmi vhodné získať od partnera referencie (napr. či už dodal svoj tovar niekomu v Európe).
Falšovanie pečatí
Označenie dokumentu pečiatkou spoločnosti v Číne je zárukou jeho oficiálnosti. Pečiatka sa považuje za oficiálny podpis spoločnosti. Firma si môže overiť platnosť pečiatky potenciálneho obchodného partnera u Štátnej správy pre priemysel a obchod (SAIC), alebo na úrade verejnej bezpečnosti v mieste jeho sídla a porovnať zhodu použitej pečiatky na všetkých dokumentoch spoločnosti. Firma by mala navštíviť centrálu potenciálneho obchodného partnera a zistiť, či osoba, ktorá pečiatku použila, je jeho zamestnancom oprávneným k tomuto úkonu.
Pečiatka by mala byť červenej farby, okrúhleho alebo oválneho tvaru. Obchodné meno spoločnosti by malo byť uvedené iba v čínskych znakoch (avšak niektoré firmy používajú angličtinu i čínštinu) a jasne čitateľné.
Získanie záznamov o podnikateľskej činnosti potenciálneho obchodného partnera u SAIC je možné za osobnej prítomnosti licencovaného čínskeho právnika. SAIC má právo odmietnuť vydanie týchto záznamov (väčšinou v prípade veľkej silnej spoločnosti).