1. Domov
  2. Služby
  3. Konzulárne služby
  4. Úmrtie v zahraničí

Úmrtie v zahraničí

 V prípade úmrtia slovenského občana v Maďarsku informuje veľvyslanectvo prostredníctvom Operačného strediska Polície SR o tejto skutočnosti príbuzných v Slovenskej republike, pričom im poskytne kontaktné údaje na príslušné maďarské orgány. Príbuzní ďalej vybavujú potrebné náležitosti v priamom kontakte s maďarskými orgánmi a vybranou pohrebnou službou. Pohrebná služba zabezpečí doklady súvisiace s úmrtím a v prípade žiadosti príbuzných aj prevoz telesných pozostatkov na územie SR. Zabezpečí tiež sprievodný list na prepravu telesných pozostatkov, ktorý vydáva príslušná krajská hygienická stanica v Maďarsku. Veľvyslanectvo Slovenskej republiky v Budapešti teda tento doklad nevydáva.

Prevoz spopolnených telesných pozostatkov uložených v urne je potrebné vopred oznámiť maďarskej pohrebnej službe. Následne krematórium vystaví dokument na prevoz (Szavatossági Nyilatkozat).

Po úmrtí občana na území Maďarska vystaví príslušný maďarský matričný úrad maďarský úmrtný list, na základe ktorého je potrebné požiadať o zápis úmrtia do osobitnej matriky a vydanie slovenského úmrtného listu. Maďarským matričným úradom je potrebné predložiť:

  • duplikát slovenského rodného listu s prekladom do maďarského jazyka, 
  • duplikát slovenského sobášneho listu s prekladom do maďarského jazyka (v prípade ak bol/a zosnulý/á ženatý/vydatá,
  • úradne overenú kópiu notárom  rozvodového rozsudku  s prekladom do maďarského jazyka (ak bol zosnulý/á rozvedený/á),
  • duplikát úmrtného listu partnera s prekladom do maďarského jazyka (ak bol zosnulý/á vdovec, vdova).

 

Zápis úmrtia do Osobitnej matriky

Zápis do osobitnej matriky sa vykoná na základe oznámenia (zápisu), ktoré možno urobiť na

  • zastupiteľskom úrade Slovenskej republiky v Budapešti,
  • matričnom úrade, v ktorého územnom obvode má občan Slovenskej republiky trvalý pobyt,
  • matričnom úrade, v ktorého územnom obvode mal občan Slovenskej republiky posledný trvalý pobyt, alebo
  • ktoromkoľvek matričnom úrade, ak občan Slovenskej republiky nemal na území Slovenskej republiky trvalý pobyt (§ 23 ods. 2 zákona o matrikách).

 

Náležitosti žiadosti o zápis úmrtia

Žiadosť o zápis úmrtia do osobitnej matriky podáva pozostalá osoba alebo splnomocnená osoba, ktorá sa musí preukázať písomným plnomocenstvom s overeným podpisom splnomocňujúcej osoby.

 

Žiadateľ o zápis úmrtia do osobitnej matriky sa musí preukázať platným dokladom totožnosti (platný občiansky preukaz alebo platný cestovný pas) a dokladom o príbuzenskom vzťahu k zosnulému (napr. rodný list alebo sobášny list).

 

K oznámeniu matričnej udalosti (úmrtia) musia byť priložené nasledovné doklady potrebné na vykonanie zápisu v osobitnej matrike (§ 23 ods. 2 zákona o matrikách).

a) originál alebo overená kópia úmrtného listu vydaného matričným úradom Maďarska s prekladom do slovenského jazyka, slovenský rodný list a doklad o stave zosnulého

b) doklad o štátnom občianstve Slovenskej republiky zosnulého,

 

Zápis o úmrtí (docx; 307.78 KB)

 

Štátne občianstvo Slovenskej republiky zosnulej osoby v čase úmrtia je možné preukázať:

  • cestovným pasom,
  • občianskym preukazom alebo
  • potvrdením o štátnom občianstve Slovenskej republiky ku dňu úmrtia.

Potvrdenie o štátnom občianstve ku dňu úmrtia je možné vyžiadať aj prostredníctvom veľvyslanectva. Bližšie informácie sú uvedené v časti Štátne občianstvo.

Po prijatí žiadosti vám budú podľa Zákona č. 145/95 Z.z. a č. 653/2004 Z.z. vyúčtované správne poplatky za vydanie rodného listu , ktoré uhradíte ihneď na veľvyslanectve v hotovosti – iba v HUF. (25 eur prepočet na aktuálny kurz cca 8.500,-HUF)

Zápis do osobitnej matriky sa vykoná najneskôr do troch mesiacov odo dňa doručenia oznámenia.

V odôvodnených prípadoch sa táto lehota môže predĺžiť najviac o tri mesiace. O predĺžení lehoty a dôvodoch jej predĺženia sa žiadateľ o zápis do osobitnej matriky písomne upovedomí (§ 23 ods. 4 zákona o matrikách).

 

Upozornenie

Veľvyslanectvo neposkytuje telefonické informácie o stave spracovania jednotlivých žiadostí o zápis do osobitnej matriky. Úplné žiadosti podané prostredníctvom zastupiteľského úradu sa zasielajú na spracovanie osobitnej matrike v Bratislave. Po vykonaní zápisu v Slovenskej republike a doručení vydaného úradného matričného výpisu na Veľvyslanectvo Slovenskej republiky v Budapešti sú jednotliví žiadatelia bezodkladne informovaní o možnosti osobného vyzdvihnutia dokumentu vopred zvolenou formou (mobil, e-mail).