Sobáš v zahraničí

Obsah na tejto stránke
    Aktualizované 24.03.2024
    24.03.2024
    Aktualizované informácie o poplatkoch a doplnený odkaz na rezerváciu termínu.
    Publikované 02.11.2022

    Uzavretie manželstva vo Francúzsku

    Manželstvo je možné uzavrieť na Veľvyslanectve Slovenskej republiky v Paríži len v prípade, ak obaja snúbenci sú občanmi Slovenskej republiky. Konkrétne a podrobné informácie o podmienkach uzavretia manželstva na veľvyslanectve poskytnú zamestnanci konzulárneho oddelenia.

    Okrem základných informácií o dokladoch, ktoré sa predkladajú k žiadosti o uzavretie manželstva, je nevyhnutná aj konzultácia k možnostiam realizácie žiadosti v podmienkach zastupiteľského úradu (napr. plánovaný termín uzavretia manželstva, priestorové podmienky, obmedzený počet účastníkov obradu a pod.). Presné informácie o podmienkach uzavretia manželstva vo Francúzsku vám poskytne príslušná francúzska radnica, kde plánujete sobáš uzavrieť. Základné informácie o uzatváraní manželstva vo Francúzsku sú dostupné na portáli francúzskej verejnej správy .

    Sobáš je možné uzavrieť na francúzskej radnici, v obvode ktorej je aspoň jeden zo snúbencov prihlásený na pobyt po dobu najmenej jedného mesiaca alebo tu má obvyklý pobyt. Manželstvo sa uzatvára pred úradnou osobou (starostom) a prebieha vo francúzštine. K obradu si môžete zabezpečiť súdneho tlmočníka. 

    Francúzske úrady vyžadujú od cudzincov obvykle tieto doklady:

    • rodný list, ktorého dátum vydania by nemal byť starší ako šesť mesiacov
    • doklad totožnosti (cestovný pas)
    • osvedčenie o právnej spôsobilosti na uzavretie manželstva (Certificat de coutume)
    • doklad o bydlisku v mieste uzavretia manželstva aspoň jedného zo snúbencov (nahlásenie pobytu minimálne jeden mesiac pred uzavretím sobáša)
    • u rozvedených - sobášny list s poznámkou o rozvode či rozvodový rozsudok
    • u ovdovených - úmrtný list manžela / manželky.

    Po uzavretí manželstva vo Francúzsku môžete na konzulárnom oddelení veľvyslanectva požiadať o vydanie slovenského sobášneho listu ako aj o zmenu priezviska. 

     

    Aké doklady budete potrebovať

    Doklady, ktoré občan Slovenskej republiky môže požadovať od veľvyslanectva na uzavretie manželstva na území Francúzska, sú nasledovné:

    • originál slovenského rodného listu nie staršieho ako 6 mesiacov. Na jeho vydanie je potrebné vyplniť tlačivo Žiadosť o vydanie matričného dokladu
    • Certificat de coutume, ktorý vystavuje veľvyslanectvo s platnosťou maximálne 6 mesiacov.

    Vydanie vyššie spomenutých dokladov je možné uskutočniť na základe osobnej alebo písomnej žiadosti s predložením originálu slovenského rodného listu a dokladu totožnosti.

    Nakoľko slovenské úrady nevydávajú „osvedčenie o právnej spôsobilosti na uzavretie manželstva v cudzine“, veľvyslanectvo nevystavuje Certificat de célibat. Informácia o tejto skutočnosti pre francúzske úrady je zahrnutá v Certificat de coutume.

     

    Poplatky

    Žiadosť o vyhotovenie matričného dokladu 22 eur
    Vydanie potvrdenia zastupiteľským úradom 14 eur

     

    Lehota

    Lehota na vyhotovenie matričného dokladu je 5 6 týždňov a na vyhotovenie potvrdenia 1 týždeň.

    Tlačivo

    Žiadosť o zaslanie úradných výpisov z matričných úradov do cudziny
    RTF 65.7 kB, 2.2.2023, 1119 stiahnutí
    Stiahnuť

    Zápis o uzavretí manželstva do osobitnej matriky

    Aby mohla byť matričná udalosť (sobáš), ktorá sa uskutočnila v zahraničí, uznaná v Slovenskej republike, je potrebné požiadať o jej zápis do Osobitnej matriky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (vydanie slovenského sobášneho listu).

    O zápis možno požiadať len v prípade, ak sobášená osoba je občanom Slovenskej republiky. Žiadosť o zápis do osobitnej matriky sa podáva osobne buď na veľvyslanectve, alebo na matričnom úrade príslušnom podľa trvalého (posledného trvalého) pobytu občana v Slovenskej republike, ktoré postúpia žiadosť na osobitnú matriku. Ak občan nemal na území Slovenskej republiky trvalý pobyt, podáva žiadosť na ktoromkoľvek matričnom úrade v Slovenskej republike.

    Žiadosť možno podať osobne alebo ju môže podať splnomocnená osoba, ktorá sa musí pri podaní žiadosti preukázať písomným plnomocenstvom, na ktorom je podpis splnomocňujúcej osoby overený veľvyslanectvom alebo notárom pôsobiacim v Slovenskej republike. Veľvyslanectvo zašle žiadosť, len ak je kompletná, osobitnej matrike, ktorá matričný doklad vystaví a zašle ho na veľvyslanectvo, ktoré ho doručí žiadateľovi.

    Aké doklady budete potrebovať

    • originál francúzskeho sobášneho listu (Acte de mariage – copie intégrale) preloženého do slovenčiny (veľvyslanectvo na požiadanie zabezpečí preklad),
    • vyplnené tlačivo Zápis o uzavretí manželstva
    • originál rodného listu manžela/ky – občana Slovenskej republiky,
    • originál dokladu o štátnom občianstve Slovenskej republiky – platný cestovný pas alebo platný občiansky preukaz,
    • v prípade rozvedených alebo ovdovených občanov Slovenskej republiky je potrebné doložiť originál rozsudku o rozvode s vyznačením právoplatnosti rozhodnutia alebo originál úmrtného listu partnera.

     

    Poplatky

    Žiadosť o zápis matričnej udalosti v cudzine do osobitnej matriky 35 eur
    Vyhotovenie prekladu matričného dokladu a jeho osvedčenie 45 eur

     

    Rezervácia termínu

    Na podanie žiadosti je potrebné vopred si dohodnúť termín.

     

    Lehota

    Lehota na vydanie slovenského sobášneho listu je 3 mesiace.

    Tlačivo

    Zápis o uzavretí manželstva
    RTF 68.1 kB, 12.12.2022, 2250 stiahnutí
    Stiahnuť