Cestovný pas

Obsah na tejto stránke
    Aktualizované 26.03.2024
    26.03.2024
    Aktualizované informácie o poplatkoch.
    26.03.2024
    Aktualizované informácie o poplatkoch.
    Publikované 03.10.2022

    Právne predpisy

    Druhy cestovných dokladov Slovenskej republiky, podmienky ich vydávania, odnímania a odoberania, práva a povinnosti štátnych občanov Slovenskej republiky a iných osôb, podmienky prekračovania štátnej hranice Slovenskej republiky občanmi a sankcie za porušenie ustanovuje zákon č. 647/2007 Z.z. o cestovných dokladoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (v ďalšom texte len „zákon”).

     

    Cestovný pas Slovenskej republiky je verejná listina, ktorou občan preukazuje svoju totožnosť, štátne občianstvo a ďalšie skutočnosti uvedené v cestovnom pase.

    Cestovný pas je majetkom Slovenskej republiky (§ 4 ods. 1 zákona). Občan Slovenskej republiky má právo na vydanie cestovného pasu, ak nie sú dôvody na odoprenie jeho vydania alebo jeho odňatie (§ 4 ods. 2 zákona). Cestovný pas sa vydáva s územnou platnosťou do všetkých štátov sveta (§ 8 ods. 2 zákona).

    Občan Slovenskej republiky môže byť držiteľom najviac dvoch platných cestovných pasov rovnakého druhu okrem náhradného cestovného dokladu (§ 4 ods. 3 zákona).

     

    Ako dlho trvá vydanie cestovného pasu

    Upozorňujeme občanov Slovenskej republiky, ktorí zamýšľajú požiadať o vydanie cestovného pasu Slovenskej republiky prostredníctvom veľvyslanectva, aby tak, vzhľadom na dobu nevyhnutnú na jeho vydanie a doručenie z polície Slovenskej republiky do Egypta nerobili na poslednú chvíľu.

    Včasným podaním žiadosti o cestovný pas sa tak je možné vyhnúť stresovej situácii. Pre novú žiadosť o vydanie cestovného pasu je potrebné dohodnúť si vopred samostatný termín.

    Vydanie cestovného pasu trvá približne 4 – 8 týždňov. Prevzatie cestovného pasu je vždy osobne na Veľvyslanectve Slovenskej republiky v Káhire. 

     

    Kde požiadať o nový cestovný pas

    • Konzulárne oddelenie zastupiteľského úradu SR
    • Okresné riaditeľstvo Policajného zboru SR v mieste trvalého alebo prechodného pobytu občana 

     

    Kto podáva žiadosť

    a) Občan, ktorému má byť cestovný doklad vydaný, musí byť pri podaní žiadosti osobne prítomný. Výnimkou je občan, ktorý tak pre bezvládnosť nemôže urobiť (§17 ods. 1 zákona). Za neho môže podať žiadosť jemu blízka osoba; iný občan môže podať žiadosť za takéhoto občana na základe osvedčenej plnej moci na zastupovanie.

    b) Občan, ktorý dovŕšil vek 15 rokov ale je mladší ako 18 rokov

    Občan mladší ako 18 rokov je až do nadobudnutia spôsobilosti na právne úkony v plnom rozsahu povinný pripojiť k žiadosti o vydanie cestovného dokladu písomný súhlas zákonného zástupcu, inej fyzickej osoby než rodiča, ktorej je dieťa zverené do osobnej starostlivosti, pestúna, budúceho osvojiteľa, ak nie je nad dieťaťom nariadená ústavná starostlivosť, štatutárneho orgánu zariadenia na výkon – rozhodnutia súdu, poručníka alebo opatrovníka s ich osvedčeným podpisom. Súhlas zákonného zástupcu možno nahradiť rozhodnutím súdu (§ 17 ods. 2 zákona). Osvedčenie podpisu osoby sa nevyžaduje, ak táto osoba vyjadrí svoj súhlas a žiadosť podpíše pred zastupiteľským úradom (§ 17 ods. 3 zákona). Zákonný zástupca sa musí preukázať platným dokladom totožnosti (občiansky preukaz Slovenskej republiky alebo cestovný pas Slovenskej republiky).

    c) Občan mladší ako 15 rokov

    Za občana Slovenskej republiky mladšieho ako 15 rokov podáva žiadosť zákonný zástupca (§ 17 ods. 4 zákona). 

     

    K žiadosti o vydanie cestovného pasu je potrebné predložiť:

    • platný doklad totožnosti, z ktorého sú zrejmé údaje o štátnom občianstve Slovenskej republiky, napr. platný cestovný doklad alebo občiansky preukaz, ak je žiadateľ jeho držiteľom;
    • občan je povinný sa podrobiť nasnímaniu podoby tváre, odtlačkov prstov a podpisu. Od povinnosti nasnímania odtlačkov prstov sú oslobodení občania mladší ako 12 rokov.
    • rodný list vydaný v Slovenskej republike ak je potrebné ho predložiť;
      Dôležité upozornenie: k žiadosti o vydanie cestovného pasu pre maloletú osobu je predloženie originálu slovenského rodného listu podmienkou.
    • ak žiadateľ nie je držiteľom platného občianskeho preukazu ani platného cestovného pasu Slovenskej republiky, predkladá k žiadosti o vydanie cestovného pasu osvedčenie/potvrdenie o štátnom občianstve Slovenskej republiky, nie staršie ako šesť mesiacov odo dňa jeho vydania;
    • sobášny list vydaný matričným orgánom Slovenskej republiky, ak došlo k zmene priezviska sobášom a priezvisko nadobudnuté sobášom sa líši od priezviska uvedeného v doklade totožnosti;
    • ďalšie doklady, ktoré sú potrebné na vydanie cestovného pasu (napr. doklad o udelení akademického titulu, vedecko-pedagogického titulu, umelecko-pedagogického titulu alebo iného titulu alebo vedecko-akademickej hodnosti, umelecko-akademickej hodnosti alebo vedeckej hodnosti absolventa vysokej školy; tento doklad sa nevyžaduje, ak titul alebo hodnosť sú zapísané v občianskom preukaze alebo odovzdávanom cestovnom doklade);
    • v prípade, že žiadate o vydanie cestovného pasu pre dieťa do 15 rokov, je potrebné k žiadosti predložiť originál slovenského rodného listu dieťaťa a platný doklad totožnosti zákonného zástupcu (platný občiansky preukaz Slovenskej republiky alebo platný cestovný pas SR); taktiež za dieťa od 15 do 18 rokov sa zákonný zástupca musí preukázať platným dokladom totožnosti a rodným listom dieťaťa; ak za dieťa podáva žiadosť zákonný zástupca, ktorý nie je slovenským občanom, k žiadosti predkladá platný doklad totožnosti dieťaťa – ako ho nemá, musí predložiť osvedčenie/potvrdenie o štátnom občianstve dieťaťa;
    • uhradiť správny poplatok

     

    Poplatky

    Aktuálna výška poplatku a spôsob jeho úhrady

    Náhradný cestovný doklad

    Náhradný cestovný doklad alebo Emergency Travel Document, je cestovný doklad vydávaný slovenským občanom na jednotlivú cestu s územnou a časovou platnosťou obmedzenou účelom cesty. Vydáva sa na nevyhnutný čas. Veľvyslanetvo Slovenskej republiky v Káhire ho môže vydať občanovi Slovenskej republiky, ktorý nemá iný cestovný doklad, na návrat do Slovenskej republiky.

    Vo výnimočnom prípade možno na návrat do Slovenskej republiky vydať náhradný cestovný doklad aj pre občana mladšieho ako 15 rokov, narodeného v zahraničí. K žiadosti o jeho vydanie možno predložiť namiesto rodného listu vydaného osobitnou matrikou doklad o narodení dieťaťa vydaný orgánom štátu, v ktorom sa občan mladší ako 15 rokov narodil.

    Cudzozemský doklad o narodení dieťaťa musí byť pri podaní žiadosti o vydanie náhradného cestovného dokladu opatrený predpísanými overeniami: rodný list vydaný príslušným egyptským orgánom, Sudánu, Jemenu, alebo Líbye musí byť pri podaní žiadosti opatrený doložkou vyššieho overenia. Rodný list vydaný príslušným orgánom Tuniska alebo Ománu musí byť overený apostilom.

     

    Kto môže požiadať:

    a) Žiadosť o vydanie náhradného cestovného dokladu podáva občan starší ako 18 rokov osobne. 

    b) Za občana Slovenskej republiky mladšieho ako 15 rokov podáva žiadosť zákonný zástupca.

    c) Občan starší ako 15 rokov podáva žiadosť osobne so zákonným zástupcom; v prípade, že žiadosť podáva osoba staršia ako 15 rokov a mladšia ako 18 rokov (bez zákonného zástupcu) je povinnosť pripojiť k žiadosti o vydanie dokladu písomný súhlas zákonného zástupcu, inej fyzickej osoby než rodiča, ktorej je dieťa zverené do osobnej starostlivosti, pestúna, budúceho osvojiteľa, ak nie je nad dieťaťom nariadená ústavná starostlivosť, štatutárneho orgánu zariadenia na výkon rozhodnutia súdu, poručníka alebo opatrovníka s ich osvedčeným podpisom. Súhlas zákonného zástupcu možno nahradiť rozhodnutím súdu. Osvedčenie podpisu osoby sa nevyžaduje, ak táto osoba vyjadrí svoj súhlas a žiadosť podpíše pred zastupiteľským úradom.

    d) Za občana mladšieho ako 15 rokov, ktorý je zverený do osobnej starostlivosti inej fyzickej osobe než rodiča, do pestúnskej starostlivosti, do starostlivosti budúceho osvojiteľa, ak nie je nad dieťaťom nariadená ústavná starostlivosť, dočasne zvereného do starostlivosti fyzickej osoby, ktorá má záujem stať sa pestúnom, a za občana mladšieho ako 15 rokov, ktorému je ustanovený poručník alebo opatrovník, alebo ktorý je umiestnený v zariadení na výkon rozhodnutia súdu, podáva žiadosť osoba podľa § 17 odseku 2 zákona.

      

    Aké dokumenty budete potrebovať?

    a) osobné doklady, ktorými môžu byť:

    • neplatný občiansky preukaz Slovenskej republiky alebo neplatný cestovný pas Slovenskej republiky,
    • vodičský preukaz Slovenskej republiky,
    • akýkoľvek úradný doklad vydaný orgánom štátnej správy SR, ak je súčasťou tohto dokladu aspoň fotografia, meno, priezvisko a dátum narodenia (napr. vojenská knižka),
    • rodný list dieťaťa vydaný príslušným egyptským orgánom , Sudánu, Jemenu, alebo Líbye musí opatrený doložkou vyššieho overenia. Rodný list vydaný príslušným orgánom Tuniska a Ománu musí byť opatrený apostilou.

    b) potvrdenie z miestnej polície o nahlásení krádeže cestovného dokladu.

    c) žiadateľ je povinný pri podaní žiadosti podrobiť sa nasnímaniu podoby tváre a podpisu.

    d) správny poplatok vo výške 14 eur, v prípade žiadosti o vydanie náhradného cestovného dokladu opakovane v priebehu šiestich po sebe nasledujúcich mesiacov vo výške 30 eur. 

    Náhradný cestovný doklad sa vydáva na počkanie. Je potrebné vopred skontaktovať veľvyslanectvo a dohodnúť si termín, prípadne postup. 

     

    Strata/odcudzenie cestovného dokladu

    Stratu a odcudzenie cestovného dokladu (cestovného pasu, občianskeho preukazu, náhradného cestovného dokladu) ale i vodičského preukazu je jeho držiteľ povinný bezodkladne nahlásiť najbližšiemu policajnému útvaru v Egyptskej arabskej republike a taktiež polícii Slovenskej republiky.

    Ak nemá možnosť udalosť nahlásiť slovenskej polícii, udalosť nahlási na Veľvyslanectve Slovenskej republiky v Káhire, a to podaním vyplneného a podpísaného priloženého formuláru.


    Oznámenie o strate (odcudzení) cestovného pasu, vodičského preukazu alebo občianskeho preukazu
    Word 26.5 kB, 4.1.2023, 4002 stiahnutí
    Stiahnuť