Cestovný pas

Aktualizované 28.06.2022
Publikované 23.05.2022

Detailné informácie týkajúce sa cestovných pasov možno nájsť v zákone č. 647/2007 o cestovných dokladoch

Za účelom podania žiadosti o vydanie nového cestovného pasu je nutné mať vopred dohodnutý termín - telefonicky alebo emailom.

Za občana mladšieho ako 15 rokov podáva žiadosť zákonný zástupca, osobná prítomnosť oboch je pri podaní žiadosti nevyhnutná. Zákonný zástupca sa musí preukázať platným dokladom totožnosti (pas alebo občiansky preukaz).

 

Potrebné doklady:

1. platný doklad totožnosti potvrdzujúci občianstvo SR (platný cestovný pas alebo platný občiansky preukaz)

2. rodný list vydaný v SR

3. v prípade, že občan nedisponuje platným dokladom totožnosti podľa bodu 1., požaduje sa originál Osvedčenia o štátnom občianstve SR, nie starší ako 6 mesiacov odo dňa vystavenia

4. v prípade zmeny priezviska na základe sobáša sa vyžaduje sobášny list žiadateľa vydaný v SR, ak je toto priezvisko odlišné od priezviska uvedeného v predkladanom doklade totožnosti; v prípade akejkoľvek inej zmeny mena/priezviska sa vyžaduje doklad o povolení zmeny mena/priezviska žiadateľa

5. doklad o udelení akademického titulu, pokiaľ žiadateľ požaduje jeho zápis do cestovného pasu; tento doklad sa nevyžaduje, ak je titul už zapísaný v platnom občianskom preukaze alebo odovzdávanom cestovnom doklade

6. skôr vydaný cestovný pas

7. občan mladší ako 18 rokov prikladá k žiadosti písomný súhlas zákonného zástupcu alebo inej osoby. Notárske osvedčenie podpisu sa nevyžaduje, ak osoba podpíše žiadosť a svoj súhlas pred zastupiteľským úradom.

8. v prípade straty resp. odcudzenia skôr vydaného pasu žiadateľ predloží potvrdenie o nahlásení tejto udalosti policajnému útvaru v štáte pobytu.

Občan SR môže byť držiteľom dvoch cestovných pasov SR, pričom druhý pas sa mu vydá s platnosťou na 5 rokov. Žiadateľ je pri podaní žiadosti povinný informovať úradníka prijímajúceho jeho žiadosť, koľko cestovných pasov si plánuje po vydaní nového dokladu ponechať. Podľa toho bude prijatá jeho žiadosť o nový cestovný pas s platnosťou na 10 resp. na 5 rokov.

Vyhotovený cestovný pas si žiadateľ starší ako 15 rokov môže prevziať na konzulárnom oddelení veľvyslanectva SR v Tel Avive v pondelky od 9.00 – 12.00 osobne resp. jemu blízka osoba (rodič, súrodenec, manžel, manželka, plnoleté dieťa). Osoba, ktorá doklad preberá sa musí preukázať platným dokladom totožnosti a dokladom potvrdzujúcim vyššie uvedený blízky resp. príbuzenský vzťah (rodný list, sobášny list). Iný občan môže cestovný pas prevziať iba na základe osvedčenej plnej moci.

Osvedčená plná moc sa nevyžaduje, ak občan starší ako 15 rokov pri podaní žiadosti o vydanie cestovného pasu splnomocní iného občana a túto skutočnosť uvedie do žiadosti a podpíše pred zamestnancom. Osoba poverená prevzatím cestovného pasu sa musí preukázať platným dokladom totožnosti.

Za občana mladšieho ako 15 rokov resp. za občana zbaveného právnej spôsobilosti prevezme vyhotovený cestovný doklad osobne poverený zákonná zástupca resp. osoba, ktorá podala žiadosť. Táto osoba sa nemôže dať zastupovať. 

 

Strata/Odcudzenie cestovného dokladu

Občan má povinnosť bezodkladne hlásiť stratu alebo odcudzenie cestovného dokladu policajnému orgánu, ktorý ho vystavil, resp. v zahraničí zastupiteľskému úradu a po návrate do SR tiež orgánu, ktorý ho vydal.

Pri hlásení tejto udalosti sa vyžaduje aj potvrdenie o strate alebo odcudzení od orgánu, ktorému bola táto udalosť hlásená. V prípade, že je potvrdenie v inom ako slovenskom resp. českom jazyku, musí byť zabezpečený osvedčený preklad do štátneho jazyka.