Obsahové východiská „značky Slovensko“

Národný branding vníma Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky ako proces tvorby značky krajiny, identifikovanie najvýstižnejších atribútov špecifických pre našu krajinu, ich príťažlivé a dôveryhodné vyjadrenie a doručenie cieľovým skupinám.

Cieľom je vytvoriť a uviesť do prezentačnej praxe SR súbor príťažlivých, dôveryhodných komunikačných posolstiev a ich grafických stvárnení, s ktorými sa stotožnia relevantní domáci aktéri a ktoré pomôžu pri vytváraní pozitívneho imidžu Slovenska v zahraničí.

Kvalitná prezentačná identita krajiny pomáha pri tvorbe lepších podmienok na prilákanie zahraničných investícií, zvýšenie našej atraktivity pre turistov a podporenie exportu slovenských výrobkov na svetové trhy.


Materiály na stiahnutie:

pdf Branding krajiny: skúsenosti Nórska, Švédska a Fínska  (pdf; 225.87 KB)
pdf Imidž Slovenska z pohľadu zahraničia  (pdf; 292.02 KB)
pdf Slovensko krajina s potenciálom  (pdf; 30.56 MB)
pdf Branding SR: od ideového konceptu k hodnotám, posolstvám a komunikácii  (pdf; 2.80 MB)

Medzirezortná koordinácia predstavuje jeden zo strategických cieľov Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky v oblasti jednotnej prezentácie SR. Zmyslom je dosiahnuť vzájomnú informovanosť a súčinnosť aktérov zainteresovaných na prezentácii Slovenska v zahraničí.

Snahou je, aby jednotlivé subjekty štátnej a verejnej správy disponovali navzájom a dostatočne včas informáciami o svojich kľúčových prezentačných projektoch tak, aby mohli, v prípade záujmu, synergicky spolupracovať pri ich realizácii.

Cieľom je tiež dosiahnuť „zautomatizovanie" spoločného postupu pri plánovaní a výkone prezentačných aktivít štátu v zahraničí, v súlade so zadefinovanými teritoriálnymi a politicko-ekonomickými prioritami Slovenskej republiky a zabrániť duplicitám.

Ambíciou ministerstva je dosiahnuť efektívne vynakladanie štátnych prostriedkov, ktorými za účelom prezentácie Slovenska v zahraničí disponujú jednotlivé subjekty (Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky, Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky, SACR, SARIO).
 

Proces prípravy brandingu SR

Vytvorenie príťažlivej a hodnovernej značky Slovensko, akceptovanej doma a rozpoznateľnej v zahraničí a jej postupné uplatňovanie v prezentačnej praxi štátu, je jedným z pilierov procesu jednotnej prezentácie SR. MZVaEZ SR, ako gestor predmetnej agendy, zavŕšilo prvú etapu tohto procesu úspešnou realizáciou verejného obstarávania obsahovej a vizuálnej identity značky Slovensko. Vláda SR následne schválila 17. februára 2016 materiál z dielne rezortu diplomacie „Značka Slovensko: jednotná vizuálna identita štátnej správy, koherencia vládnych politík a potreba systémového riešenia jednotnej prezentácie SR v zahraničí v budúcnosti“. Dokument predstavuje jednotlivé kroky a úlohy, ktoré je potrebné realizovať pri implementovaní značky Slovensko, o. i. aj zaviesť do praxe spoločnú vizuálnu identitu štátnej správy SR. 

 

Úplné znenie materiálu je možné nájsť na webovej stránke Rokovanie vlády SR

Atrás

Prieskum potvrdil, že v tvorbe značky krajiny sa uberáme správnym smerom

Prieskum potvrdil, že v tvorbe značky krajiny sa uberáme správnym smerom

2.6.2015 | Aktivity ministerstva | Branding Slovenska

Reprezentatívny prieskum verejnej mienky realizovaný pre Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR agentúrou FOCUS ukázal, že slovenská verejnosť je pozitívne naklonená vytvoreniu „značky Slovensko“. Až 83 % respondentov súhlasí s tým, že je potrebné investovať prostriedky do vytvorenia značky, vďaka ktorej bude Slovensko lepšie rozpoznateľné vo svetovej konkurencii. „Potešilo ma tiež, že väčšina ľudí súhlasí s našou víziou prezentovať Slovensko vo svete ako modernú a rozmanitú krajinu, v ktorej žijú šikovní a vynaliezaví obyvatelia,“ zhodnotil výsledky prieskumu podpredseda vlády a minister zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky Miroslav Lajčák. MZVaEZ SR sa v prieskume zaujímalo o vlastnosti, ktoré podľa respondentov najviac vystihujú Slovensko a jeho obyvateľov. Skúsenosti iných krajín totiž ukazujú, že úspešná môže byť len taká značka, s ktorou sa stotožní domáca verejnosť. Približne 84 % respondentov považuje za našu výstižnú vlastnosť šikovnosť, tri štvrtiny opýtaných si myslia, že je to adaptabilnosť a viac ako 68 % sa stotožňuje s tým, že Slovensko je rozmanitá krajina, ktorá ponúka množstvo kontrastov na malom území.

Prieskum ukázal, že vo vhodných segmentoch prezentácie Slovenska (napr. cestovný ruch) je možné pri zachovaní celkového dôrazu na moderné a inovatívne atribúty Slovenska a jeho obyvateľov využiť aj folklór, ktorý považuje za výstižnú charakteristiku prevažná časť respondentov.

Ako výstižné vlastnosti sa v prieskume najčastejšie spomínajú dobrosrdečnosť/pohostinnosť (23 %) a pracovitosť/usilovnosť (12 %). Ako spontánne asociácie pojmu „Slovensko“ uvádzali respondenti najmä vlasť (25 %), krásnu prírodu (22 %) a Tatry (10 %). V predstavách o vizuálnom stvárnení „značky Slovensko“ sa až 84 % opýtaných domnieva, že by malo reflektovať farby trikolóry (biela-modrá-červená) a podľa 81 % respondentov by v prezentácii bolo vhodné využiť aj štátny znak.

Prieskum realizovala agentúra FOCUS na prelome januára a februára 2015 na vzorke 1 010 respondentov.


 

Dátum poslednej aktualizácie: 13.4.2016 Dátum vytvorenia: 17.4.2015